ПОЧНЕМО З ВАС
Мова не виникає сама по собі, їй необхідно вчитися, і можливо це тільки в процесі спілкування. Навіть якщо ви мовчазні від природи – все одно говорите з дитиною. Дитина легше розуміє звернену мову, якщо вона пояснює те, що відбувається з нею і навколо неї. Тому супроводжуйте свої дії словами.
Порада № 2
ЗУСТРІЧ ПОГЛЯДІВ
Озвучуйте будь-яку ситуацію – але тільки якщо ви бачите, що дитина чує і бачить вас. Не говоріть в порожнечу, дивіться їй в очі. Це особливо важливо, якщо ваша дитина надмірно активна, постійно рухається.
Якщо ваш малюк ще тільки лепече або говорить мало слів, намагайтеся, щоб він бачив вашу артикуляцію.
Порада № 3
ГОВОРІТЬ ЧІТКО
Говоріть просто, чітко, виразно промовляючи кожне слово, фразу. Діти дуже чуйні до інтонації – тому кожне слово, на яке падає логічний наголос, вимовляйте якомога більш виразно.
Порада № 4
ТЕ САМЕ, але по-різному
Повторюйте багато разів одне й те саме слово, фразу (змінюючи порядок слів). Щоб дитина засвоїла нове слово, вживайте його не один раз і в різних контекстах.
Порада № 5
НЕ ПЕРЕСТАРАЙТЕСЯ
Не вживайте занадто довгих фраз. Не перевантажуйте дитину, пред’являючи їй відразу велику кількість завідомо незнайомих слів.
Порада № 6
ДОБРИЙ НАСТРІЙ – ЗАПОРУКА УСПІХУ
Вимовляйте нове слово в емоційно сприятливій ситуації. Психологи помітили: у таких умовах дитина навчається в десять разів краще.
Порада № 7
ВСІ ПОЧУТТЯ У СОЮЗІ З ПРОМОВОЮ
Важливо, щоб дитина мала можливість бачити, торкатися, нюхати, тобто вивчати предмет різними способами. Якщо побачите, що дитина взяла предмет, відразу ж назвіть його кілька разів – чітко і виразно.
Порада № 8
В ОСНОВІ МОВИ – прагнення до спілкування
Завжди схвалюйте бажання дитини вступити з вами в контакт. Підтримуйте це прагнення спілкуватися!
Порада № 9
ПРАГНЕННЯ ДО РІЗНОМАНІТНОСТІ
Якщо лепет малюка одноманітний, намагайтеся збагатити його, пропонуючи ланцюжок слів з іншими приголосними і голосними (дя-дя-дя, ма-ма-ма, ка-ко-ку).
Порада № 10
ПОВАЖАЙТЕ СПРОБИ ДИТИНИ ГОВОРИТИ
Мова розвивається на основі наслідування і самонаслідування. Коли дитина говорить сама або разом з вами, вимикайте гучну музику, телевізор і намагайтеся дати їй можливість чути себе і вас. Не сюсюкайте з дитиною, адже ж ви не хочете потім переучувати її спілкуватися нормально.
Порада № 11
НАВЧАЙТЕ У ГРІ
Створюйте такі ситуації в грі, де дитині знадобиться звуконаслідування. Спонукаєте ви, а не ситуація.
Порада № 12
НЕ ПОПЕРЕДЖАЙТЕ БАЖАННЯ ДИТИНИ
Батьки намагаються вгадати бажання своєї дитини. У малюка не виникає необхідності вимовляти що-небудь. Є небезпека затримки дитини на стадії жестового спілкування.
Порада № 13
РОЗШИРЕННЯ СЛОВНИКА
Дитина володіє словом на двох рівнях:
-
розуміє його – пасивний словник,
-
каже – активний.
Якщо ви поповнюєте ресурс розуміння, це обов’язково призведе до лексичного вибуху.
Порада № 14
ВЕДІТЬ ЩОДЕННИК
Фіксуйте його мовні досягнення, записуйте, скільки слів дитина розуміє, які виголошує.
Порада № 15
РОЗВИВАТИ ФОНЕМАТИЧНИЙ ЗВУК
Спонукайте розрізняти близькі звуки, слова, які відрізняюься 1 звуком.
Порада № 16
НЕ НЕХТУЙТЕ ЗВУКОНАСЛІДУВАННЯМ
Використовуйте слова типу «бух», «ням-ням», «ав-ав». Створіть основу для повноцінної мови.
Порада № 17
ЧИТАЙТЕ …
Читайте короткі казки, вірші по кілька разів – діти краще сприймають тексти, які вони вже чули.
Порада № 18
ПАЛЬЧИКИ НА ДОПОМОГУ ПРОМОВІ
Розвивайте дрібну моторику – точні рухи пальців руки. Вона тісно пов’язана з розвитком мови.
Порада № 19
БУДЬТЕ ТЕРПЛЯЧИМ, ПОБЛАЖЛИВИМ І … ОБЕРЕЖНИМ
Якщо дитина неправильно вимовляє звуки, не смійтеся, не повторюйте неправильну вимову. Спонукайте дитину послухати правильне проголошення і спробувати його повторити.
Порада № 20
ТІЛЬКИ ВИ!
Пам’ятайте: тільки ви здатні допомогти дитині розвиватися гармонійно. Не забувайте активно радіти її успіхам, частіше хваліть своє маля.