Сумський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №23 «Золотий ключик» комбінованого типу розпочав функціонування у 1979 році. Заклад освіти розташований в типовій двоповерховій будівлі, загальною площею 3934,22 кв. м. з проєктною потужністю на 285 місць.
Загальна площа території закладу 1,3415 га. Утримання та влаштування будівлі і території закладу відповідає Санітарному регламенту дошкільного закладу. Територія закладу має естетичний вигляд, достатньо озеленена, повністю огороджена. Обладнання майданчиків підтримується у належному стані, безпечне у використанні. Для оформлення території використовується сучасний дизайн облаштування газонів та квітників. Для виконання завдань розумового, екологічного та трудового розвитку дошкільнят облаштовано городні ділянки, висаджено фруктові та декоративні дерева і кущі. На територію закладу кожна вікова група має окремий ігровий майданчик з встановленим ігровим обладнанням та пісочницями. Також розташований спортивний майданчик та спортивне обладнання.
Будівля закладу знаходиться у належному стані, з підключенням до централізованої системи опалення та каналізації, забезпечений гарячою та холодною проточною водою. Навчальні та адміністративні приміщення ЗДО мають затишний та естетичний вигляд. Для послуг дітей функціонують спеціальні приміщення: медичний блок (ізолятор, маніпуляційний та медичний кабінети), 1 музична зала, 1 спортивна зала, психологічний кабінет, 1 логопедичних кабінети, студія театралізації.
У музичній залі є сучасні технічні засоби навчання: музичний центр, колонка, проектор, екран портативний, мікрофони, магнітофон, ноутбук, дитячі музичні інструменти. Спортивна зала обладнана необхідним інвентарем, та у кожній віковій групі функціонують центри рухової активності з необхідним обладнанням та атрибутами для ігор.
Методична робота у закладі. Вся методична робота була спрямована на підвищення професійного рівня педагогів. Участь педагогів у різних формах методичного навчання сприяла вдосконаленню практичних знань, умінь та навичок з методик дошкільного виховання та навчання, організації освітнього процесу в дистанційному режимі, здійсненні психологічного супроводу вихованців та їх батьків, зняття стресу та покращення самопочуття.
Методичні, організаційно-педагогічні заходи стимулювали творчі пошуки вихователів, сприяли впровадженню сучасних інноваційних та інформаційно-комунікативних технологій в освітній процес використовуючи освітні платформи «Дошкілля під крилами Захисту», «Нумо», «Оптіма Кідс».
В практику роботи з дітьми втілювалися інноваційні технології: технологія розвитку логічного мислення «Нумікон», «Розвивальне читання» Шелестова Л., Крутій К. «Стіни, стеля, що говорять», «Використання методу наочного моделювання у роботі з дітьми з ЗНМ, «Використання нейропідходу в корекційно-розвитковій роботі з дітьми з вадами мовлення», програма економічного виховання «Афлатон», логічні блоки Дьєнеша, кольорові палички Кюїзенера, мнемотехніка, музично-дидактичні ігри з ЛЕГО-цеглинками, сторітелінг, методика К. Орфа, боді перкусійні вправи на музичних заняттях.
Активна методична робота сприяла активній участі педагогічного, дитячого колективу у міських, обласних, всеукраїнських, міжнародних конкурсах, акціях.
У різних номінаціях долучилися до участі у багатожанровому проекті «Фарби осені», організатором якого є благодійна організація KІDS. Педагоги нагороджені дипломами 1 місце – 4 учасники, 2 місце – 2 учасника. До відзначення Міжнародного дня рідної мови, були учасники флешмобу «Добро переможе», до Заняття доброти, новорічного всеукраїнського конкурсу «Еліс кличе дух новорічних свят», двотурового міжнародного багатожанрового фестивалю-конкурсу мистецтв «EASTER FEST» м. Одеса 10.04.2023 в номінації авторська пісня та міжнародному конкурсі мистецтв «ART геній» в номінації вокал муз. керівник Шкурко О. В. посіла перше місце.
Педагоги закладу мають публікації з досвіду роботи на обласному, всеукраїнському рівні, а саме: на сайті vseosvita.ua. Сидорова О.В., Миколенко Л.Я. стаття «Навчання читання дошкільників за технологією Шелестової», Сидорова О.В., Боровик В.В. «Нумікон в логіко-математичному розвитку дітей дошкільного віку», у збірці всеукраїнської науково-практичної конференції (30.09.2022) «Практичний досвід вихователів ЗДО: уроки війни і перемог» Сидорова О.В., Царькова Т.М., «Інноваційна діяльність учителя-логопеда», всеукраїнської науково-практичної конференції «Готовність дитини старшого дошкільного віку до систематичного навчання в школі» Сидорова О.В., Волошина С.В. «Готовність до школи», журналі «Дошкільне виховання» №4 за 2023р. «Граматичні смужки» наочно-мовленнєвий тренажер» Царькова Т.М, Сидорова О.В.
Проте процес педагогічної творчості, інноваційної діяльності в освітньому процесі ДНЗ не закінчений і не може бути закінчений. Завжди народжуватимуться новаторські ідеї, буде продовжуватись творчий пошук, постійно змінюватимуться інтереси, бажання, запити, можливості дітей, даючи нові стимули до розвитку освітнього процесу, а отже, головним є – усвідомлення необхідності і цінності творчого самовизначення у своїй освітній діяльності окремому педагогу, й закладу зокрема.
Для вдосконалення методичної роботи на наступний навчальний рік залишається робота колективу за основними концептуальним положенням Базового компонента дошкільної освіти, яким визначено вимоги до рівня освіченості, розвиненості й вихованості дитини 6 (7) років перед її вступом до школи, підвищення кваліфікації педагогів шляхом самоосвіти, участі в онлайн вебінарах, конференціях, впровадження інноваційних технологій в освітній процес.
Медичне обслуговування. У закладі створено всі необхідні умови для медичного обслуговування дітей. Забезпечення медичного кабінету обладнанням та медикаментами здійснено достатньою мірою. Медичне обслуговування дітей здійснюється відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.06.2002 року № 826 «Про порядок медичного обслуговування дітей у дошкільному навчальному закладі».
За результатами вивчення управлінням освіти і науки Сумської міської ради проведеного в березні 2023 року «Про стан виконання постанови Кабінету Міністрів України від 14.06.2002 року № 826 «Про порядок медичного обслуговування дітей у дошкільному навчальному закладі» у закладах дошкільної освіти СМТГ, встановлено, медичне обслуговування дітей у дошкільному закладі здійснюється відповідно вимог. План оздоровчих заходів на 2022-2023 рік виконано.
Переліком оснащенням медичного кабінету дошкільного навчального закладу, укомплектований 100% лікарськими засобами та виробами медичного призначення для надання невідкладної медичної допомоги.
Розвивальне середовище закладу. Розвивальне середовище закладу організоване так, аби спонукати дитину до виконання активних дій відповідно до її життєвого ритму, фізичних та психічних можливостей.
Для створення оптимального розвивального простору педагоги закладу підібрали різне обладнання (ігрове, навчальне, спортивне тощо), продумали його розміщення та визначили кількість. Врахували, що розвивальний простір створюється не для зручності педагога, а для того, щоб дитина могла вільно, відповідно до своїх смаків і настрою, обирати той чи інший осередок. Незаповнене і безбарвне предметно-ігрове середовище чинить на дітей негативний вплив, гальмує розвиток особистості, перенасичене – так само погано впливає на психіку малят. І тільки періодично поновлюване, варіативне, оптимально організоване предметно-ігрове середовище має розвивальний вплив, спонукає дитину до активної пізнавальної діяльності, позитивно впливає на її емоційну сферу, мобілізує процеси мислення.
Для кожного вікового періоду предметно-ігрове середовище особливе, тому педагоги чітко дотримувалися вимог, інтересів та уподобань дітей. При створенні середовища дотримувались однієї з основних умов – опора на особистісно орієнтовану модель взаємодії між педагогом і дітьми. Педагоги у своїй діяльності керувалися положенням: «Не поруч, не над, а разом».
У розвивальному просторі групових приміщень створено спеціальні осередки, а саме: вивчення правил безпеки, природознавчий, дитячого експериментування, ігрової діяльності, образотворчої діяльності, музичний, мовленнєвий, націонольний, розвивального навчання, спортивний, театральний, трудової діяльності, відпочинку та усамітнення для зняття психологічної напруги, самопізнання, співпраці з батьками.
Особливо ефективним стало у використанні модульне предметно-ігрове обладнання, а саме ігрові модулі: «Лікарня», «Перукарня», «Бібліотека», «Магазин», та ін. Заслуговують на особливу увагу ігрові осередки у групах «Суничка», «Ромашка», «Калинонька», «Посмішка».
Територія дошкільного закладу також є складовою розвивального простору. На території облаштовані такі тематичні зони: екологічну (сад, город), де діти знайомляться з різними видами сільськогосподарської праці; архітектурно-ландшафтну; спортивно-ігрову; ігрову для моторних, дидактичних, конструктивних, сюжетно-рольових ігор. Створена зелена зона з газонами, квітники, штучне озеро, куточок лісу, ділянка лікарських трав. Територія закладу доглянута, пофарбовано ігрове та спортивне обладнання. Виготовлено нове обладнання та встановлено на ігрових та спортивному майданчиках, а саме, будиночки, машини, човник, ігрові рахівниці, дослідницька зона для ігор з піском та водою, столики, лави, міні-скеледром, місток для перелізання. Висаджені квіти, облаштовані квітники та газони.
Гра широко використовувалась у освітньо-виховному процесі як самостійна форма роботи з дітьми та як ефективний засіб і метод розвитку, виховання і навчання.
Ігровий простір усіх групових приміщень – це територія, на якій розміщено матеріали з якими діти можуть вільно грати. Ігрові матеріали розміщені за категоріями та доступні дітям. Осередки діяльності за інтересами дітей є конкретними з чітко визначеними ділянками ігрового простору. Педагоги мають змогу належно візуально контролювати всіх дітей, що перебувають в ігрових осередках, забезпечуючи їх безпеку, заохочуючи до гри.
Значних змін у збагаченні ігрового простору не відбулося. Частково в усіх групах поповнено дрібний іграшковий матеріал для ігор з піском та водою, для облаштування куточків безпеки. У групі № 12 «Ягідка» для дітей молодшого дошкільного віку придбано сучасні ігри для сенсорно-пізнавального розвитку: «Головоломка», «Сенсорний куб», «Сенсорне лото», «Сенсорна доріжка».
У групі для дітей раннього віку №6 «Квіточка» придбано сучасні настільні конструктори, дидактичний матеріал для формування сенсорно-пізнавальної, дослідницької діяльності, облаштована ігрова пізнавальна зона «Стіни, які говорять».
Дошкільний вік, як період становлення, має свої потенційні можливості для формування вищих моральних почуттів, до яких і належить почуття патріотизму. Плануючи освітню роботу з дітьми вихователі виховували у дітей любов до рідного дому, сім’ї, дитячого садка та найближчого середовища, до людини – трударя та результатів її праці, рідної землі, захисників Батьківщини, державної символіки, традицій держави, загальнонародних свят, віру в перемогу та незалежність нашої держави. Особливої уваги було приділено ознайомленню дошкільників з історією та культурою рідного міста, як складової національно-патріотичного виховання. У приміщенні закладу створено фотогалерею краєвидів рідного міста. Вихователь Мелешко Н.Л. підготувала збірку цікавої інформації про рідне місто «Люби і знай свій рідний край», конспекти занять для виховання патріотичних почуттів у дітей дошкільного віку.
Протягом року педагоги з вихованцями долучились до участі у творчому конкурсі до 31-ї річниці Дня Незалежності України та зайняли ІІІ місце у номінації – Хореографія «Гордість наша – Україна». До Міжнародний Дня миру вихованці разом з батьками та вихователями подарували чарівні листівки з голубами Миру захисникам України, усім українцям з побажаннями щасливого життя.
Колектив ЗДО, вихованці та їх батьки долучились до підтримки та допомоги ЗСУ, зібрали та передали малюнки, солодощі, речі першої необхідності воїнам захисникам Батьківщини, до акцій «Молись за Україну», «Подаруй свято воїну», еколого-патріотичної акції «Батарейки для ЗСУ».
З метою вшанування мужності та героїзму захисників України, сприяння зміцненню патріотичного духу, ознайомлення дітей з героїчним історичним минулим нашої країни проведено спортивну розвагу «Козаки сили ні в кого не просили» до Дня збройних сил України, заходи до відзначення Дня Соборності України, Всеукраїнського Дня єднання, до акції «Одягни вишиванку».
Харчоблок закладу забезпечений необхідним кухонним посудом, технічним обладнанням: 2 електром’ясорубки, картоплечистка, жарочна шафа, 2 електроплити, електронагрівач, 2 побутових холодильники, холодильна шафа.
Пральня забезпечена: пральними машинами, прасками, швейною машиною. На пральні функціонує кімната для сушіння білизни. Для зберігання чистої білизни оснащена сучасними меблями пральня. Дитячої постільної білизни, рушничків в достатній кількості.
Матеріально-технічне забезпечення освітньої діяльності закладу дошкільної освіти на достатньому рівні. Фінансово-господарська діяльність ЗДО здійснюється відповідно до законодавчих та інших нормативно-правових актів на основі кошторису, який складається і затверджується відповідно до законодавства. Джерелами фінансування закладу дошкільної освіти є кошти: міського бюджету, у розмірі передбаченому нормативами фінансування, батьків або осіб, які їх заміняють, добровільні пожертвування і цільові внески фізичних і юридичних осіб.