До Дня Єднання 16.02.2024 року вихованці та педагогічні працівники ДНЗ №23 “Золотий ключик” долучилися до участі у проведенні Національного проєкту “Цікава Фізкультура – Перезавантаження”
Цікавим досвідом роботи педагогів закладу поділилися на шпальтах Всеукраїнського щомісячного науково-методичного журналу для педагогів і батьків “Дошкільне виховання”.
Інструктор з фізичної культури Олена Пузь 8.11.2023 року, прийняла участь у педагогічному практикуму “Формування здоров’язбережувальної компетентності дошкільника: практика, досвід, новації”
Рух – це життя. Гімнастика і праця на свіжому повітрі – найкраща гарантія здоров’я. К.Жорді
Фізкультура для малюків 3-4-х років. У цьому віці під час виконання фізкультурних вправ треба починати стежити за правильною поставою (особливо становище стоп та хребта). Правильне положення стоп — носки розведені трохи ширше, ніж п’яти, дитина спирається на всю поверхню стопи, а не віддає перевагу зовнішньому або внутрішньому краю. Для правильного формування хребта треба стежити, щоб плечі були на одному рівні і тулуб не нахилявся вліво або вправо без необхідності. Голову дитина не повинна сильно нахиляти вперед або закидати назад, погляд спрямований прямо. Тренування складається з 3-4-х вправ по 4-6 повторень.
Нахили — сидячи, ноги схрестити по-турецьки, прямі руки в упорі ззаду. Виконати нахил вперед, грюкнути долонями по підлозі перед ногами, грюкнути долонями якнайдалі, грюкнути долонями перед ногами і повернутися у вихідне положення.
Дістати до п’яти – стоячи, ноги на ширині плечей, руки опущені, висять. Прогинаючись назад, злегка зігнувши коліна, намагатися правою рукою дотягнутися до п’яти правої ноги. Повернутися у вихідне положення. Виконати такий же рух для лівої руки і ноги. Повернутися у вихідне положення. Повторити 3-5 разів для кожної руки.
«Коники» — ноги на ширині плечей, прямі руки вперед. Підняти праву ногу, зігнуту в коліні, відтягнувши носок вниз з одночасним махом обох прямих рук назад. Повернутися у вихідне положення. Виконати такий же рух для лівої ноги. Повторити 3-5 разів для кожної ноги.
«Ножиці» — ноги на ширині плечей, спиною до стіни, руки в сторони, торкатися долонями стіни. Прямі руки схрестити перед грудьми — видих. Повернутися у вихідне положення, торкаючись долонями стіни — вдих. Крокування ногами по стіні — сидячи обличчям до стіни, ноги зігнуті, ступні притиснуті до стіни, руки в упорі ззаду.
Переставляючи ноги по стіні, випрямити їх. Повернутися у вихідне положення. Дихання в довільному ритмі. Виконати 4-6 разів.
Оздоровча робота в ЗДО та заняття з фізкультури.
В чому ж полягає організація заняття з фізкультури у дитячому
садку? Сама обов’язкова складова в організації життя дітей ЗДО це – ранкова гімнастика. Вона розвиває поглиблене дихання, обміну речовин, посиленню кровообігу, розвитку м’язів, розгальмуванню нервової системи після нічного сну та викликає позитивні емоції. Головна вимога до ранкової гімнастики – проведення її на свіжому повітрі в літній період та у добре провітрених приміщеннях – взимку. Для тренування організму до змінних кліматичних умов навколишнього середовища. Одяг під час виконання гімнастики повинен бути легким.
Підбирати вправи до комплексу треба з урахуванням стану здоров’я, можливостей та індивідуальних особливостей дітей певного віку, Вправи повинні бути доступні до виконання та прості, також слід включати ходьбу, біг, стрибки та інші різноманітні вправи для різних груп м’язів.
Ранкова гімнастика для кожної вікової групи має свою тривалість.: для дітей раннього віку – чотири – п’ять хвилин, для молодшого дошкільного віку – шість – дев’ять хвилин, для дітей старшого віку – вісім – дванадцять хвилин. Комплекси ранкової гімнастики діти повинні вивчати в заняття з фізкультури, через кожні два тижня з ускладненням на другому.
Протягом учбового року комплекси періодично повторюються зі збільшенням навантаження за рахунок інтенсивності виконання та урізноманітнення вправ.
Гімнастика після денного сну проводиться через деякий час після підйому дітей, виконувати її можна у спальній, музичному залі або у групових кімнатах. Ця гімнастика повинна включати загально розвивальні вправи на різні групи м’язів зі зміною вихідних положень та вправи для правильного формування стопи та постави. Тривалість такої гімнастики від шести до дев’яти хвилин в залежності від віку дітей.
Динамічні перерви (фізкультурні паузи) проводяться в перервах між заняттями та малорухливими видами діяльності для зняття втоми у дітей, при цьому виконуються нескладні рухливі вправи, їх тривалість п’ять – десять хвилин.
Хвилинки фізкультури – проводяться під час занять короткотривалими комплексами фізичних вправ, які дають можливість зменшити втому дітей і відновити у них працездатність для подальших занять. До комплексів хвилинок фізкультури входять три – чотири вправи, які повторюються по чотири – шість разів. Їхня тривалість одна – дві хвилини.
Гартувальні процедури – це система заходів які спрямовані на підвищення опірності дитячого організму, розвитку швидко та без шкоди для здоров’я пристосовуватись до несприятливих умов навколишнього середовища.
У ЗДО проводяться два види гартувальних заходів: спеціальні та повсякденні. До спеціальних належать повітряні та сонячні ванни, водні процедури( обтирання тіла – вологе та сухе, обливання), сон з відкритими вікнами. До повсякденних же процедур належать: температурний режим, застосування аерації, миття рук, обличчя в холодній воді, полоскання горла тощо.
Також проводяться інші гартувальні процедури (ходьба босоніж по глині, вологому піску, камінцях, росяній траві) та лікувальні профілактичні ( ароматерапія, фітотерапія, масаж, лікувальна фізкультура, фізіотерапевтичні процедури), які додаються до системи оздоровлення за згодою батьків та за призначенням лікаря з обов’язковим урахуванням індивідуальних показників кожної дитини.
Десять порад батькам від інструктора з фізичної культури
1. Підтримуйте інтерес дитини до занять фізичною культурою, у жодному разі не проявляйте зневагу до фізичного розвитку, так як приклад дорослих в цьому питанні надзвичайно важливий. Як ви ставитеся до фізичної культури, так буде ставитися до неї і ваша дитина. Часто дитина живе під вантажем заборон: “не бігай”, “не шуми”, “не кричи голосно”. Обмеження потреби у самовираженні особливо позначається на зниженні самооцінки і активності підростаючої людини. Ви повинні добре знати потреби і можливості своєї дитини і як можна повніше враховувати їх.
2. Всебічно підтримуйте в своїй дитині високу самооцінку – заохочуйте будь-яке його досягнення, і у відповідь ви отримаєте ще більше зусиль.
Висока самооцінка – один із потужних стимулів для дитини виконувати будь-яку роботу, будь то домашнє завдання або ранкову гігієнічну гімнастику.
На заняттях фізичною культурою витримуйте єдину лінію поведінки «обох батьків», не допускайте протилежних розпоряджень (мама – “вистачить бігати”; тато – «побігай ще хвилин п’ять»).
Єдина думка батьків сприяє підвищенню інтересу дитини до фізкультурних занять.
3. Спостерігайте за поведінкою і станом своєї дитини під час занять фізичними вправами, спробуйте зрозуміти, чому дитина вередує, не виконує, здавалося б, елементарних розпоряджень батьків, яка причина її негативних реакцій (втома або якесь приховане бажання – наприклад, дитина хоче швидше закінчити заняття фізкультурою, щоб дивитися цікаву програму). Не шкодуйте часу і уваги на те, щоб встановити з нею душевний контакт.
4. У жодному разі не наполягайте на продовженні тренувального заняття, якщо дитина не хоче займатися. З’ясуйте причину відмови, виправте її і лише після цього продовжуйте заняття.
5. Не сваріть свою дитину за тимчасові невдачі.
Пам’ятайте: дитина робить тільки перші кроки в невідомому, для неї світі, а тому вона болісно реагує на те, що навколишні вважають її слабкою і невмілою. Дайте дитині зрозуміти, що ви поважаєте її почуття, бажання, думки і рахуєтеся з ними.
6. Визначте індивідуальні пріоритети дитини у виборі фізичних вправ.
Хоча практично всім дітям подобаються рухливі ігри, але деяким з них не вистачає якихось якостей, фізичної сили.
Не відмовляйте дитині в проханнях купити їй гантелі або навісну перекладину для підтягування (вона хоче наслідувати свого улюбленого героя книги або кінофільму в силі і спритності).
7. Не змінюйте занадто часто набір фізичних вправ, нехай дитина виконує комплекс вправ, що їй подобається, як можна більше, щоб міцно засвоїти вивченi рухи.
8. Вимагайте, щоб дитина, дотримуючись культури виконання фізичних вправ, не допускала недбалості, виконання абияк, все робила “на відмінно”.
9. Не перевантажуйте дитину, враховуйте її вік, настрій, бажання. Не застосовуйте до неї суворих заходів, намагайтеся привчати її до фізичної культури власним прикладом.
10. Пам’ятайте три непорушних правил закону, які повинні супроводжувати вас у вихованні дитини: розумiння, любов i терпiння!